Dag 2 Frankfurt am Main - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu Dag 2 Frankfurt am Main - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu

Dag 2 Frankfurt am Main

Door: Riek

23 Augustus 2023 | Duitsland, Frankfurt am Main

Pas om 8 uur wakker dankzij de airco. Het wordt hier vandaag 29 graden wat een stuk aangenamer is dan 36. Omdat we geen waterkoker hebben maken we gebruik van onze dompelaar om een bakje thee te zetten. Daarna douchen en we zijn klaar om Frankfurt te gaan verkennen met onze Oekraïense gids Yana ( in Oekraïne geboren, opgegroeid in Portugal en sinds 5 jaar wonend in Frankfurt) Het is de 2de week dat ze gidst. We starten bij het euroteken, samen met een Engels jongen.

Frankfurt is het financiele centrum van Duitsland en eigenlijk ook van Europa omdat de Europese Centrale Bank hier gevestigd is .

Yana vertelt dat ze niet in de wijk bij het station komt , de wijk waar we alle 3 in een hotel overnachten, omdat het zo verloederd is. Alan noemde het een rosse buurt, inderdaad de huize Eros, hotel Angel etc. bevinden zich hier. Prostitutie is legaal maar tippelen en raamprostitutie is verboden.

Veel schrijnender zijn de honderden junks die hier op de stoepen en in portieken liggen. Half uitgemergeld en wezenloos. Kennelijk is er een spuit-omruil en methadon plek in onze straat, want daar liggen en staan er veel bij elkaar. Heel erg triest. En het stinkt, mede door het warme weer, naar pies. Dat het hier ooit begonnen is stamt uit de jaren 60. Toen was Frankfurt een tussenstation voor Amerikaanse militairen die naar Vietnam gingen en drugs introduceerden. Nu trekt het verslaafden overal vandaan, een groot probleem waar nog geen oplossing voor is.

Frankfurt heeft van de 18 wolkenkrabbers die Duitsland telt er 17. 1 staat in Bonn. Een foutje is dat, zeggen ze hier.

Zoals veel Duitse steden zijn ze plat gebombardeerd, meestal bleef alleen de grootste kerk overeind. Niet vanwege een godswonder , maar omdat ze voor de vliegtuigen oriëntatie punten waren.

Ook het station en het vliegveld werden gespaard, dat was later nodig voor de logistiek.

Er is dus weinig orgineel maar wel veel, min of meer, herbouwd.

We gaan ook naar de joodse begraafplaats. Daar staat een muur omheen waaraan blokjes hangen met de namen en zo mogelijk overlijdensdatum en kamp van overlijden, van in Frankfurt geboren joden. Zo ook Anne(lies) Frank. Op de blokjes liggen 1 of meer steentjes, een joods gebruik om steentjes ipv bloemen op een graf te leggen. Stenen vergaan niet.

We lopen daarna door een markthal en nemen dan afscheid van ons gezelschap.

Wij halen wat lekkers in de markthal, drinken 2 grote thee en vervolgen onze tocht. Het is inmiddels heet en we lopen over en langs de Main. Vanaf vrijdag is er een groot jaarlijks feest ter afsluiting van de zomer. Kilometers lang aan beide zijden van de oever staan podia, eet en drink stalletjes die nu opgebouwd of neergezet worden en voorzien van water en stroom. Een en al bedrijvigheid dus.

We doen nog wat boodschappen voor morgen in de trein en rusten een paar uur.

Dan naar het door onze gids aangeraden restaurant, Adolf Wagner, klein half uurtje lopen aan de andere kant van de rivier. Ik bestel een Apfelwein, een vrij zure wijn 5%, die ze hier ipv bier drinken.( Bier hebben ze niet! ) En een schnitzel met groene saus. Dat is een saus van joghurt met heel veel kruiden. Ik proef alleen peterselie.Beide Frankfurter specialiteiten.

Ook Handkase met Musik is een Frankfurter special. Gezien de muziek (lees winderigheid vanwege de uien die erin zitten) en de treinreis morgen, durf ik het niet te nemen. Nog een wandeling terug en een bier bij Brewdog en klaar om te gaan slapen. Om 6.30 uur gaat de wekker.

Gelopen : 15,5 km