Brussel dag 2 - Reisverslag uit Brussel, België van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu Brussel dag 2 - Reisverslag uit Brussel, België van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu

Brussel dag 2

Door: Alan

30 Augustus 2023 | België, Brussel

Bijtijds wakker, en dat is goed ook, want bij de prijs van het hostel is ontbijt inbegrepen, maar dit kan maar tot 10 uur. Daarnaast, moeten we ook nog om half 11 aanwezig zijn voor een free toer in het centrum.

Het ontbijt was goed, niet zo uitgebreid als in Warschau (sorry, Riek, geen ijs!) maar keuze genoeg. Buiten is het grijs en nat.

Nog even klaar maken op de kamer, en we gaan op weg. Op dat moment is het wel droog, maar de regenjas zal toch wel een paar keer te voorschijn komen in de loop van de dag.

We komen aan op de Groote Markt en bewonderen de weelde van de gebouwen. Heel groot en veel goud te zien.

De toer begint, en Tom, onze gids (hij zegt zelf Belg te zijn, maar komt erg Amerikaans over), vertelt dat de gebouwen behoren elk tot een eigen bedrijfstak. Het zijn de gildehuizen.

Hij loodst ons door de stad, ondertussen heel wat verhalen aan het vertellen - waarvan de meesten wel waar zijn - en laat wat bezienswaardigheden zien, elk met een eigen verhaal. Sommigen, zoals Manneken Pis, met meerdere verhalen! We zien het paleis van justitie, het gemeentehuis, het paleis en enkele andere indrukwekkende gebouwen. Het gemeentehuis is ook heel mooi maar de symmetrie laat wat te wensen over, dus als je last hebt van OCD, kijk snel weg! Ook lopen we door de Galerie de la Reine: dit is een soort koop-goot maar dan alleen voor exclusieve zaken met juwelen, chocolade, dure restaurants enz. In tegenstelling tot de Groote Markt, hebben ze geen last van duiven bij de dom van Brussel. Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat ze daar inwonende valken hebben!

We nemen afscheid van Tom en duiken gelijk een tentoonstelling binnen voor art-nouveau artefacten. Riek vind dit erg mooi.

Daarna gaan we op zoek naar de kleurrijke tuinen van de kunstberg. Gezien de tijd van het jaar (?) was het weinig indrukwekkend.

De magen beginnen te rommellen dus banen we een weg naar Poechenellekelder waar we met bewondering naar de fietsen kijken onder genot van een Croque Monsieur en een bakkie thee.

We gaan op zoek naar een postkantoor voor een postzegel voor de ansichtkaart die ik voor ma heb (ze krijgt er een van elke van onze stopplaatsen) maar als we zien dat de rij nog buiten op straat staat, besluiten we dat ze het waarschijnlijk niet zal merken als het in Nederland op de post gaat.

We gaan terug naar het hostel en beginnen met inpakken en nemen een rust pause. Later checken we even bij het station het spoor van onze trein morgen. Op het station zit iemand te spelen op een openbaar piano, iets wat we regelmatig gezien hebben op deze reis. We nemen een snelle snack bij de Q giant (tip: niet doen!) en bezoeken dan de Brewdog bar. We hadden graag de biertoer gedaan die Tom had gepromoot, maar die werd afgelast. Ook de comedy avond hier is pas 12 september. De Brewdog bar was ook leuk, volledig uitgerust met een Iron Maiden flipperkast. Ook konden we buiten kijken hoe de stad getrakteerd werd op een fikse regenbui. Dat werd dus een taxi rit naar huis.

Morgen gaan we weer naar huis. Het is een geweldige ervaring geweest maar het zou wel leuk zijn om weer thuis te zijn, al is het alleen maar om de voeten rust te geven.

Gisteren nog 8 km gelopen en vandaag ook nog 10 km.