Dag 5 Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu Dag 5 Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu

Dag 5 Boedapest

Door: Riek

17 Augustus 2023 | Hongarije, Boedapest

Gisteren vroeg gaan slapen, vannacht wakker gelegen, tegen de morgen weer in slaap gevallen en uiteindelijk om 9uur wakker, dus uitgerust. Lekker ontbijt met brood met tomaat en daarna abrikozen en pruimen. Alvast wat ingepakt en nu klaar om de 2de poging te wagen om de alternatieve street tour te gaan doen. Vandaag mogen we uitkijken naar een licht blauwe paraplu. Ja, ze is er en was er dinsdag ook, met blauwe paraplu! Omdat as week de WK atletiek hier plaatsvindt met op 2 dagen marathon, staat de halve stad vol dranghekken en zijn er grote podia op de pleinen voor de bezienswaardigheden. Echt jammer, je kunt niets meer in volle schoonheid zien.

We lopen met z'n tienen achter Zsanett, onze half Hongaars, half Engelse gids. We gaan naar wijk 7, tot voor 10 jaar een vervallen , gevaarlijke wijk, tevens de joodse wijk. Toen gaf de regering een opdracht aan studenten van de kunstacademie om kale muren te beschilderen. Dat moest wel iets leerzaams of iets uit de geschiedenis zijn. Vandaar de klassieke muurschildering van Sissi, die met een Hongaarse keizer trouwde. Jaarlijks op 8 februari kleden alle kleine meisjes zich als Sissi. Vervolgens opende veel barretjes en alternatieve uitgaansgelegenheden zich in de wijk, waardoor het nu een trendy hippe wijk is. In wijk 7 is ook de bar Szimpla kert, het schijnt dat daar 's avonds meterslange rijen voor de deur staan om een plekje te bemachtigen, wij waren hier dinsdagmiddag ook al, dus niets van meegekregen. De voorgevel waarin Szimpla gevestigd is, is in vervallen staat, maar is beschermd, er mag niets aan veranderen. Ook schijnt de buurt, vanwege al het nachtleven, 1 groot openbaar toilet te zijn. De straten waren net voor we er liepen schoongespoten. We stoppen bij een enorm appartementengebouw, wat behoorlijk vervallen is. Als een bewoner vertrekt, mag het appartement niet meer bewoond worden. Volgens Zsanett wordt het uiteindelijk omgebouwd tot een hotel. Het bijzondere aan dit gebouw is dat het een stelsel van ondergrondse gangen heeft. Heel veel joden zijn zo uit de getto ontsnapt. Ook zorgde iemand van de Zwitserse ambassade, die daar woonde, dat een grote groep Joden een beschermend pasje van het rode kruis kreeg.

Na de tour besluiten we met de bus naar het vissersbastion, dat in Boeda ligt, te gaan. We moeten nog vele trappen lopen maar halen het wel. Helaas ook hier alles volgebouwd en afgezet vanwege het wk. Het bastion is prachtig en geeft een mooi uitzicht op de Donau en Pest. Met de bus terug, een biertje bij Cheers , nog wat boodschappen en de eerste regenbui van vandaag. Ik slaap minstens 1,5 uur, daarna thuis een boterham als avondeten. Na douchen, de laatste spullen inpakken, nog even naar Cheers en om 23.45 het licht uit om morgen fit naar Wenen te vertrekken.

Wat mij opviel in Boedapest :

Ook hier zijn de Lidl en de Aldi. De Aldi zat zelfs onder de grote markthal, zo jammer voor al die kleine groente en fruit stalletjes.

Ook hier op straat erg verwaarloosde daklozen.

Ik denk dat bedelen verboden is.

Jonge ouders kunnen 30.000 euro lenen, dat wordt kwijtgescholden bij de geboorte van het 3de kind, je ziet veel jonge ouders met 3 kleine kinderen.

Roken mag voor de deur en op terras van cafés, 11 jaar geleden moest dat nog op 9 meter van de deur!

Er kwamen veel herinneringen boven aan de reizen die ik eerder met maakte naar Hongarije met mijn ouders, daarna met Myrthe en nog later met Sas.

Het is 1 uur eerder licht en 1uur eerder donker.

• 17 Augustus 2023 - 20:30

Marcherie:

Wow, wat een stad he! Jullie beleven en zien veel moois. Fijn dat we mee mogen genieten