Boedapest dag 4 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu Boedapest dag 4 - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu

Boedapest dag 4

Door: Alan

16 Augustus 2023 | Hongarije, Boedapest

Zoals het hoort op vakantie, weer een rustig begin. Bij het uitrekken op bed vanochtend heb ik kramp in mijn kuit gekregen. Hopelijk kan ik dat er straks uitlopen!

Wat hier opvalt, en trouwens ook op andere plekken waar we geweest zijn, is hoe gevaarlijk het is om als voetganger over de stoep te lopen. Van alle kanten is het alsof je aangevallen wordt door fietsers, steppers en andere (wel of niet van voorvoegsel e- voorziene) jaagmiddelen. Ook scheuren ze over de wegen tussen de auto's, niet zelden ook zonder helm en licht 's nachts. Als alle overtredingen consequent beboet worden, dan is het financieren van het opknappen van de stad zo gedekt!

Maar goed, het was de bedoeling om naar park Varosiglet te gaan, maar Riek had ook wat anders gevonden. Wij lopen dan naar Oktogon metro waar we volgens de Maps route moeten beginnen. Binnen één halte hebben we door dat we verkeerd bezig zijn. Uitstappen bij de halte en teruglopen naar Oktogon (tot nu toe de enige plaatsnaam die ik kan onthouden). Opnieuw kijken leert ons dat het geen metro is, maar een tram die we moeten hebben. De juiste gevonden, en via het prachtige parlementsgebouw naar de Donau gereden. Even langs de oever en we komen bij een beeld van vele schoenen aan de kant. Het schijnt dat tijdens de oorlog velen hier gebracht werden, moesten hun schoenen uitdoen voordat ze, doodgeschoten, zo in het water vielen. Ik weet niet wat ik daarover moet zeggen! Onvoorstelbaar, de mindset die daarvoor nodig is.

We stapten weer in op dezelfde tramlijn en kwamen terecht bij een grote markthal. Dit was op drie verdiepingen; op de begane grond veel vlees, groente, drank, en andere levensmiddelen. Op de 1e verdiepingen eet tentjes en veel souvenirs en handwerk artikelen.

Op de -1 verdieping was er een Aldi!

Nadat we uit gekeken waren, na de nodige inkopen, zijn we naar buiten gegaan om een bakkie te doen. Het is weer heet.

Nadat we weer bijgekomen waren zijn we, via tram en metro alsnog naar park Varosliget gegaan. Daar is een mooi kasteel ( doet je aan de Efteling denken!), een vijver, museum, circus tent en meer. Helaas is er vanwege de aankomende marathon al veel afgezet en onbereikbaar.

We lopen door het park en komen uiteindelijk weer bij de metro. Dit is de M1, vermoedelijk (een van) de eerste lijn(en) die in gebruik genomen is gezien de mooie betegelde stations. We zijn bij de Opera uitgestapt om dan even later bij Cheers een biertje te doen. Daarna naar huis om weer bij te komen.

Later, Riek had gezien dat er slecht weer op komst was, gingen we weer naar Pointer pub om te eten, met het idee om alvast binnen te gaan voordat het terras ontruimd moest worden. Bij aankomst vielen al de eerste druppels, maar wij konden droog binnen zitten terwijl, buiten, in een geweldige wolkbreuk, het leek of het einde van de wereld naderde! Het ging echt tekeer! Tegen de tijd dat we klaar waren was het ergste voorbij, en konden we redelijk droog weg. Even de dorst lessen bij Cheers en weer naar huis om de dag af te sluiten.

Vandaag 9km gelopen.