Dag 3 Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu Dag 3 Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van 38dagentreinen - WaarBenJij.nu

Dag 3 Boedapest

Door: Riek

15 Augustus 2023 | Hongarije, Boedapest

Ons appartement blijft heerlijk koel dankzij de dikke muren, hoge plafonds en geen zon op het pand. En er is ook nog airco, mocht het toch te warm worden. Vandaag vroeg wakker, ontbijt op ons balkon. Nog wat lekkere pruimen uit Polen, rijp gekocht zoveel lekkerder dan bij ons. Vandaag gaat 't weer erg warm worden, niet zo mijn ding om dan kilometers te lopen in een stad. Kan sowieso slecht tegen weersomslag, wordt er moe en chagrijnig van. Maar vooral naar echt heet weer schakelt mijn lijf pas na een paar dagen over. Alan vindt het heerlijk en loopt 't liefst in de zon.

Vandaag hebben we een 3 uur durende freetour die langs de street art gaat. Start 11 uur, dus voor het erg heet wordt zijn we klaar. We moeten verzamelen voor de st. Stephen basiliek en bij de persoon met de rode paraplu zijn. Alle kleuren van de regenboog maar geen rood. Gister toen ik ons aanmeldde hoefde ik niks in te vullen en kreeg dus ook geen bevestiging, kennelijk is 't daar niet goed gegaan. Heb ons nu voor donderdag aangemeld. Onderweg hadden we niet ver van ons verblijf een metrostation gezien. Omdat we vrijdag vanaf een station aan de andere kant van de stad de trein naar Wenen moeten hebben, gaan we een proefrit maken. Er zijn overal roltrappen en liften, dus geen probleem met onze bagage. De metro is echt heel diep onder de grond en dus de roltrap heel steil en lang. We stappen uit in Kelefoeld, daar waar we vrijdag moeten zijn. Er staan honderden jongelui in de hal, in groepen van 25, 30 die dan dezelfde t-shirts aanhebben. Komen ze van Sziget??

Wij lopen naar park Bikás, een park met sportfaciliteiten. Daarna de metro naar Kalvin, waarvandaan we naar een hippe straat, Kazinczy utca, met streetfoodtrucks en Szimpla kert, een apart café. Terug naar huis, het is iets bewolkt en daardoor benauwd. Onderweg soms een prachtig gerestaureerd pand tussen verwaarloosde panden. Als er geld genoeg zou zijn zou Boedapest ook 1 groot openluchtmuseum kunnen zijn. Ben bang dat er veel verloren gaat. Vaak zie je van die prachtige Jugendstil deuren die zo beschadigd zijn dat 't wel heel erg duur gaat worden om 't te redden.

De was gedaan en zowaar een droogrek. We dachten het snel droog te hebben op 't balkon, maar dan gaat 't druppelen. Maar na een buitje snel weer droog.

Om 20.00 uur gaan eten. Ik dumplings met gebakken kipfilet met paprikasaus en zure room. Heerlijk maar veel te veel. Daarna een paar biertjes in de supermarkt gehaald om thuis bij een spelletje op te drinken.

Kreeg een mail van de free tour: soms neemt een collega met een andere kleur paraplu het over!!! Donderdag moeten we naar een lichtblauwe kijken.

Gelopen : 10 km